CATI – szybka metoda badawcza

Badania metodą wspieranego komputerowo wywiadu telefonicznego (z angielskiego: Computer Assisted Telephone Interviewing – CATI) to aktualnie najpopularniejsza technika przeprowadzania sondaży. Ten sposób pozyskiwania materiału badawczego stosuje się między innymi w badaniach opinii, przy sporządzaniu profilu klienta i określaniu rynku docelowego.

Zwykle w celu zasięgnięcia opinii klientów zleca się badanie zewnętrznej firmie badawczej. Wydłuża to znacznie możliwy czas oczekiwania na wyniki sondażu. Dzięki nowoczesnym technikom badanie takie można wykonać samodzielnie, co pozwala na uzyskanie dostępu do wyników bezpośrednio po zakończeniu badania, a także bieżące śledzenie statystyk w czasie jego trwania.

Samodzielne wykonanie badania sondażowego w firmie jest możliwe, jeśli tylko dysponuje ona komputerem z dostępem do Internetu oraz parą słuchawek z mikrofonem. Niezbędne jest jeszcze tylko oprogramowanie CATI, którego licencję zakupić można w internetowej ofercie niektórych firm badawczych.

Sondaże prowadzone przy użyciu oprogramowania do CATI są tańsze, ekologiczniejsze i ekonomiczniejsze niż miałoby to miejsce w przypadku tradycyjnej, drukowanej ankiety papierowej, której zastosowanie wymagałoby ostatecznie jednak przepisania danych do systemu komputerowego – inaczej wykonanie analiz statystycznych nie byłoby możliwe.

Samodzielne badania przy pomocy właściwego oprogramowania

Dobre oprogramowanie do CATI wybiera się w oparciu o kilka czynników. Warto zapoznać się z możliwościami wybranego oprogramowania korzystając z wersji testowej, publikowanej przez dostawcę systemu. Dzięki temu dowiemy się między innymi, czy oprogramowanie jest zgodne z używaną przeglądarką, jak wygląda i czy odpowiada nam interfejs użytkownika i jaki jest zakres możliwych funkcji – w tym podstawowo: tworzenie ankiet, kont ankieterskich i stały wgląd w statystyki badania.

Istotne jest sprawdzenie, jakie zabezpieczenia wybrane oprogramowanie dla CATI posiada. Mogą to być moduły eliminujące błędy na kolejnych poziomach badania, a także funkcja automatycznego tworzenia kopii zapasowej wszelkich danych badania, której istnienie wyklucza możliwość utraty dotychczasowej pracy nawet w przypadku awarii sprzętu, na którym wykonywano badanie.

Moduły eliminujące błędy, które może oferować nam system do badań telefonicznych to między innymi technologia pozwalająca na prześledzenie logiki ankiety. Tworząc formularz ankietowy decydujemy o stopniu jego skomplikowania. Pytania mogą odsyłać do różnych pytań, jako kolejnych, w zależności od wybieranych odpowiedzi, można nawet wzbogacać ankietę treściami multimedialnymi. Oczywiście rozmaitość możliwości zależy od wybranego oprogramowania badawczego. Kiedy jednak kwestionariusz stanie się bardzo skomplikowany, istnieje ryzyko popełnienia błędu logicznego, który utrudni jednoznaczne odczytanie wyników zebranych przy pomocy błędnie zaprojektowanej ankiety. Przeciwdziała temu moduł, którego zadaniem jest tropienie logicznej zgodności w formularzu.

Inny moduł eliminujący błędy ogranicza na przykład ilość błędnych wpisów poprzez nałożenie ograniczeń na poszczególne zmienne w ankiecie. Mowa o module analizy próby, który pozwala na automatyczne zatrzymanie badania, w przypadku osiągnięcia próby o zadanych parametrach. Dzięki temu unikamy zbędnych powtórzeń.

Najlepsze metody badania rynku

Badania rynku to dosyć pojemne pojęcie z dziedziny marketingu. Stanowią podstawę pozyskiwania wiarygodnych informacji o rynku ogólnie, przedsiębiorstwie, jego klientach, produktach i marce. W zakres badań rynku wchodzą m.in.: segmentacja rynku, budowanie modeli ryzyka, pozycjonowanie produktu, badanie promocji i reklamy, rozpoznawanie nisz rynkowych, analiza cen, badanie preferencji konsumentów, określanie struktury rynku, wyznaczanie najbardziej pożądanego na rynku koszyka produktów i wiele innych. W celu przeprowadzenia rzetelnych badań rynku stosuje się różne metody i techniki zbierania oraz analizy danych. Jeśli chodzi o metody, to są wśród nich zarówno ilościowe, jak i jakościowe.

Porównanie badań ilościowych i jakościowych

W ilościowych, w których kluczowe jest mierzenie zjawisk, ocen i ich porównywanie, można zastosować pełną gamę: od ankiety tradycyjnej (PAPI), przez wspomaganą komputerowo (CAPI), badanie telefoniczne (CATI), aż po ankiety on-line (CAWI). Każda z nich ma swoje atuty, jednak jeśli firmie zależy na czasie, stosunkowo niskich kosztach i wysokiej responsywności, poleca się badania CATI. Badania ilościowe to podstawa wszędzie tam, gdzie należy zbadać coś statystycznie. Można np. porównać ankiety dotyczące świadomości marki wśród konsumentów i porównać wyniki pomiędzy województwami, czy miastami. Zawsze trzeba mieć też na uwadze potrzebę uzupełnienia tych danych subiektywnymi opiniami pochodzącymi z wywiadów indywidualnych, czy grupowych. W badaniach jakościowych nie zmierzymy natężenia zjawiska, czy cechy, ale są one nie mniej wartościowe niż badania ilościowe. Wśród metod jakościowych wyróżnia się tajemniczy klient (Mystery Shopping), polegający na wysłaniu przeszkolonych ankieterów do sklepów, czy biur, w celu bezpośredniego poznania jakości obsługi klienta. Oprócz tego polecane są też wywiady: indywidualne pogłębione (IDI) oraz zogniskowane grupowe (FGI), gdzie moderator, według wcześniej przygotowanego scenariusza, zapoznaje się z opiniami pojedynczych, celowo dobranych osób lub grup osób, najczęściej klientów lub kooperantów firmy zlecającej badanie. Nie da się z góry określić, która z tych metod jest najlepsza, należy ją dostosować do potrzeb danej firmy.

W badaniach rynku można też wykorzystać analizę danych zastanych (Desk Research) i analizę SWOT, wszystko zależy od wielkości i elastyczności projektu badawczego i – przede wszystkim – potrzeb przedsiębiorstwa, które zleca badanie.

Komu zlecić badanie rynku

W celu zmaksymalizowania korzyści płynących z badań rynku, należy wybrać wiarygodną firmę badawczą z wieloletnim doświadczeniem, posiadającą w zespole analityków ekspertów od każdej z wymienionych tutaj metod badawczych, a także od realizacji badań i interpretacji wyników. Nie wystarczy bowiem sama metoda, potrzebne jest jeszcze trafne narzędzie (ankieta, czy scenariusz) i zastosowanie odpowiednich testów statystycznych.

Dystrybucja materiałów reklamowych

poczta

Nowością w naszej ofercie jest profesjonalna dystrybucja ulotek reklamowych (inna nowość, to badania typu mystery shopping), dzięki której każdy z naszych klientów może zapewnić sobie że odpowiednio zaprojektowane i poprawnie przygotowane ulotki reklamowe trafią tylko i wyłącznie do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy klientów, wobec czego, szanse na zbyt będą tutaj o wiele wyższe niż w przypadku dystrybucji na oślep ogromnych ilości ulotek, które w większości są wyrzucane bez uprzedniego przeczytania. Continue reading

Działalność agencji badawczej

ewaluacja5

Obecnie na rynku badawczym, pojawia się coraz więcej agencji badawczych, które na wzór naszego przedsiębiorstwa, świadczą usługi w zakresie działalności badawczej, czyli wszelkiego rodzaju badań statystycznych, analizy danych, czy też badań fokusowych. Trzeba tutaj jednak, powiedzieć, iż w zdecydowanej większości przypadków przewyższamy naszych konkurentów, bowiem nie dysponują oni odpowiednio zaawansowanymi narzędziami badawczymi, oraz nie posiadają odpowiedniej wiedzy, ani też doświadczenia w tym zakresie. Po prostu jesteśmy bardziej doświadczeni, przez co efekty naszej pracy okazują się o wiele lepsze dla przedsiębiorców. Continue reading

Opinia klienta a badania fokusowe

fokusownia_2

Konieczność stałego i systematycznego prowadzenia badań opinii klientów, oraz wszelkiego rodzaju sondaży, nie ulega najmniejszej wątpliwości, szczególnie jeśli chcemy stale optymalizować proces produkcji, zarządzania oraz sprzedaży zarówno wszelkiego typu produktów, jak i usług. Wobec tego też, koniecznie musimy tutaj zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż w przypadku naszej działalności, niezbędne będzie także posiadanie odpowiedniej fokusowni, czyli pomieszczenia, w którym możliwe będzie prawidłowe przeprowadzanie badania fokusowego, które stanowi jedno z lepszych źródeł wiedzy o zachowaniu klienta. Continue reading

Medyczna baza danych i statystyka medyczna

medicine3

W naszej ofercie, można także znaleźć specjalistyczne systemy bazodanowe przeznaczone dla przemysłu medycznego oraz farmaceutycznego, zawierające w sobie dane adresowe, wszystkich lekarzy, wszystkich specjalności z terenu całej polski, jak również wszystkich placówek leczniczych z terenu kraju. Dzięki takim profesjonalnym systemom statystyki medycznej, możliwe jest poprawne kierowanie swojej oferty, jak również przeprowadzanie odpowiednich badań na wybranych przez siebie lekarzach, bądź też placówkach medycznych oraz szpitalach. Continue reading

Zalety prowadzenia badań ewaluacyjnych

badania statystyczne2

Prowadzenie badań ewaluacyjnych niesie za sobą liczne korzyści, co potwierdza chociażby sam fakt, iż są one standardem w zarządzaniu sektorem publicznym zarówno w stanach zjednoczonych jak i w unii europejskiej, a co za tym idzie, możemy tutaj powiedzieć, iż ewaluacja, wyśmienicie się będzie sprawdzała w przypadku dużych, pochłaniających ogromne kwoty pieniędzy inwestycji. Oczywiście w przypadku mniejszych także może się okazać pomocna, nie mniej jednak, jej podstawowym zadaniem jest prowadzenie nadzoru nad skomplikowanymi działaniami, których nie sposób ogarnąć w prosty sposób. Continue reading

Ewaluacja

bazy danych4

Jak już niejednokrotnie mieliśmy okazję wspomnieć, bardzo ważnym elementem działalności Anderso.pl, jest prowadzenie wszelkiego rodzaju badań ewaluacyjnych, które w wielu przypadkach, są nakładane na instytucje publiczne odgórnie przez odpowiednie dyrektywy unijne. Dzięki badaniom ewaluacyjnym, mamy możliwość przeprowadzenia wielu różnorodnych działań, w takim zakresie, aby ostatecznie osiągnąć poprawne jego efekty, poprzez stałe monitorowanie efektywności działania, a co za tym idzie, także poprzez stałe jego usprawnianie, co przecież dla działań, finansowych ze środków unijnych jest kwestią niesamowicie wręcz istotną. Continue reading

Statystyka i ewaluacja

ewaluacja1

W naszej działalności badawczej, zdecydowanie najważniejszą dziedzina naukową jest bez wątpienia statystyka, dzięki której możemy prowadzić wszelkiego rodzaju badania i analizy statystyczne, pozwalające nam na określanie złożonych zasad według jakich rządzą się zachowania złożonych grup społecznych, czyli tak zwanych zbiorowości statystycznych. Jest to wiedza, która w przypadku przedsiębiorców, pozwala nam na prawidłowe określenie kierunku rozwoju poszczególnych produktów oraz usług, w celu perfekcyjnego wręcz dopasowania naszej oferty do potrzeb klienta, co jest przecież na chwile obecną kwestią najważniejszą w działalności gospodarczej na szeroką skalę. Continue reading

Badania zachowania rynku

badania statystyczne8

Rynek w każdym sektorze gospodarki, zachowuje się zupełnie inaczej, a przede wszystkim kierują nim nieco inne, choć dość zbliżone do siebie zasady. Trzeba jednakże zdać sobie tutaj sprawę z tego, iż w przypadku wchodzenia w nowe sektory działalności, warto przed jakimikolwiek konkretnymi działaniami podjąć odpowiednie kroki w celu przeprowadzenia rozeznania w danym sektorze, co pozwoli nam na określenie odpowiedniej strategii działania, dzięki której wejście w nowy sektor może się okazać płynne, sprawne i co najważniejsze skuteczne, czyli pozbawiające naszych konkurentów sporych udziałów w rynku na naszą korzyść. Continue reading